söndag 26 februari 2012

Ljuvliga vår!

Idag har vi haft ett fantastiskt fint vårväder och jag hoppas att våren är här för att stanna nu!
I eftermiddags packade vi en väska med en engångsgrill, korv och bröd med diverse tillbehör och åkte till stranden i Åhus. Det var många andra som hade samma tanke. Så härligt att se hur mycket mer folk det är ute så snart solen tittar fram.


I torsdags fick Fredrik ett återfall med feber så än en gång fick vi ställa in helgens planer.... "Bara" tredje helgen på rad....! Tanken var att vi skulle åka till Malmö igår efter jag slutat jobba. Men det var bara att ringa återbud ännu en gång. De börjar nog snart tro att vi inte vill träffa dom!! 

Tidigare idag skulle jag göra en ny sats med GI-knäcke, hittade inte receptet så jag gick in på bloggen för att läsa det där. Smart tänkte jag att lägga ut recept här så finns de liksom alltid. Fördelen är ju då förstås att man har skrivit rätt...! När jag plockade ut plåten från ugnen var den helt flottig och burken som de nu ligger i är dränkt i olja. Märkligt! Men när jag nu ikväll hittade receptet så såg jag var jag gjort för fel. Istället för 0,5 dl rapsolja hade jag skrivit 1,5 dl här på bloggen!!!!! Inte konstigt att de var flottiga!!!! Så nu är det inlägget raderat och här kommer det rätta receptet.

GI-knäcke
2 dl majsmjöl
3 dl blandade frön/kärnor ex. solrosfrön, linfrön, sesamfrön, pumpakärnor
2,5 dl kokt vatten
0,5 dl rapsolja
2-3 nypor flingsalt
ca. 1 msk flingsalt att strö över knäckebrödskakan innan den sätts in i ugnen.
Blanda alla torrvaror. Tillsätt olja och det kokta vattnet. Blanda i lite flingsalt och bred ut degen på ett bakplåtspapper så att det täcker hela pappret. Skär degen i rutor så det blir lättare att dela knäckebrödet när det är klart.
Grädda i mitten av ugnen på 150 grader i ca 1 ½ timme.
Sänk värmen lite om du använder varmluftsugn.

Nu ska jag krypa upp i soffan med min bok och mysa en stund.
Läser just nu "Allt för min syster" av Jodi Picoult, en superbra och tänkvärd bok. Har läst den tidigare men nu ska jag skriva ett arbete om den i kursen jag går.

0 SÖTA KOMMENTARER:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥